Kép forrása: http://ismetan.hu/index.php/hu
Az emberek az új ismereteket 7 féle módon szerzik meg és dolgozzák fel.
- Nyelvi vagy verbális mód: figyel és mondja, ismételgeti az információt. Gondolkozásában használja a szavakat és fogalmakat. Úgy fejleszthetjük, ha segítünk feltérképezni és rendszerbe foglalni, fogalmaikat és gondolataikat. Pl.: mondják el, magyarázzák meg mi történik velük és mit gondolnak erről; szerkesszenek újságot; gyűjtsenek információt könyvből, újságból; szóban érveljenek, vagy írjanak levelet, fogalmazást, költeményt; adjanak útmutatást, hogyan kell valamit megcsinálni; szójátékok és képrejtvények készítése és megfejtése stb…
- Vizuális, térbeli mód: fejlesztése gondolattérképek készítésével; térkép olvasás és navigálás; tervezés; makett , vázlat készítése…
- Logikai és matematikai mód: matematikai, logikai összefüggésekben , rendszerekben gondolkodik. pl.: fejszámolás; mennyiségek becslése; valószínűségek, kockázatok számolása; költségvetések és időbeosztások készítése; logikai fejtörők és problémák megoldása…
- Kinetikus azaz mozgáson alapuló mód: valamilyen fizikai megjelenítést vagy a testbeszéd eszközeit használja fel. Fejlesztése: készségfejlesztő tevékenységekkel, mint pl. a sport, kézművesség, térbeli puzzle, Rubik-kocka, szerelés (pl bicikli, autó…)
- Muzikális, zenei mód: egy dallamot vagy ritmust használ fel. Bizonyított, hogy a zenei olvasás segíti az olvasási és matematikai készségek fejlődését is. Fejlesztése: zenélés valamilyen választott hangszeren; dal éneklését kísérni tapssal, tánccal; karaoke; zenei illusztráció vagy háttérzene választása egy előadáshoz…
- Szociális kapcsolatok segítségével: mikor másoktól, vagy másokkal együtt tanulunk. Míg az egocentrizmus korlátoz az által, hogy azt hisszük a világ körülöttünk forog, addig az empátia a társas készségek fejlődését váltja ki. Fejlesztése: másokra való odafigyeléssel, mikor bemutatunk vagy előadunk valamit, segítünk neki egy problémát megoldani, vagy tanulni; ha össze kell fogni másokkal egy közös cél érdekében
- Személyes érintettség révén: az információt saját tapasztalathoz vagy emlékhez kötjük. Fejlesztése: napló írással; érzéseink és hangulataink elemzésével és megértésével; személyes célok kitűzésével és megvalósításával; az elvégzett dolgok értékelésével; annak előre való felmérésével, hogy miben tudunk jól teljesíteni és mivel lesz gondunk; önismeret fejlesztéssel.
Ahhoz hogy igazán jól megismerjünk valamit szükséges, hogy tanítsuk is. Ehhez kell, hogy a gondolatainkat beszédben és írásban meg tudjuk fogalmazni, miközben végiggondoljuk, újragondoljuk azt amit mondani akarunk. Ez által segítünk létrehozni és átalakítani a fogalmakat. A tanulás lényege, hogy problémakeresőkké és problémamegoldókká kell válnunk.