Alma mother

Alma mother

Hatékony tanulás (Történelem)

2017. augusztus 25. - zenkoe

 

torimontazs.jpghttp://www.mon.hu/kviz-atmennel-a-tortenelem-erettsegin/2826151

Aki a múltat ismeri, az jobban érti a jelent. Aki a történelmet ismeri, az jobban megérti a regényeket, filmeket, képzőművészeti alkotásokat, és könnyebben tud beszélni olyan témákról amikről a felnőttek.

A tanulásánál érdemes mindazt figyelembe venni, amit általánosságban a tanulásról már írtam. Ezen kívül fontos, hogy a történelmi események mindig egy folyamat eredményeképpen jönnek létre. Ezért el kell tudnunk helyezni az eseményeket az időben (Mi után következett be? Mik voltak a kiváltó tényezői? Mi történt ezután? Mi következett ebből?) Ebben nagy segítségünkre lehetnek a kronológiák. (Kronológia a számegyenesen ábrázolt események sorozata, események időrendi felsorolása) Szintén az időbeli tájékozódást és a jobb megértést segíti az események szinkronja, párhuzamossága (Mi történt ezalatt máshol? És az hogyan hatott az általunk tanulandó eseményre?)

Az eseményeket el kell tudnunk helyezni a térképen is, ahhoz, hogy jobban megértsük. fontos tudni, hogy a vándorlásokat, csatákat, visszavonulásokat mindig úgy kell megmutatni a térképen, hogy honnan hová tartott.

A történelem tanulás fő forrásai: Tankönyvcsalád szöveg, kép, táblázat, forrás és dokumentumgyűjteményei, történelmi atlasz, történelmi témájú szépirodalom, tudományos ismeretterjesztő szépirodalom. (Forrásnak nevezünk minden olyan ránk maradt dolgot, ami segíti a múlt felidézését, rekonstruálását. Ezek közül is kiemelkednek az írott források más néven dokumentumok, melyet két csoportra oszthatsz: feldolgozott és eredeti forrásokra. ) Tanulás közben tegyél fel magadnak olyan kérdéseket és próbáld megválaszolni, hogy

  • Ki volt?
  • Mikor volt?
  • Hol volt?
  • Mi történt?
  • Kikkel történt? Kik nyertek belőle és kik veszítettek vele?
  • Miért történt? Hogyan következtethetünk?

Na és mi van az évszámok megtanulásával? Sokat segíthet, ha elképzeled, hogy mi előtt és mi után volt az adott esemény, ezáltal belőheted hozzávetőlegesen hogy mikor is lehetett. A pontos évszámnál pedig használd a ruhafogast! Vagyis, hogy az egyes számjegyekhez alakjuk szerint egy-egy képet társítasz: 

  • 0-tojás
  • 1-bot
  • 2-hattyú
  • 3-madár vagy szív
  • 4- vitorla
  • 5-nyitott tenyér
  • 6- ormány vagy csigaház
  • 7-zászló
  • 8- homokóra
  • 9-héliumos lufi

Ezután egy évszámot elképzelhetsz úgy, hogy a számokból egy történetet találsz ki. Pl. IV. Béla uralkodását kell megtanulni (1235-1270). Képzeld el IV. Bélát jogarral (kormánybottal) a kezében, amint egy hattyú szívét a másik tenyerén egyensúlyoz, miközben megkoronázzák. Majd képzeld el hogy a sírján egy fejfa (bot) van kereszt helyett, és mellette egy hattyú a zászló alatt éppen tojást rak. A történet felidézésével eszedbe fog jutni az évszám is. 

Végül, ha túl száraznak találod, akkor olvass történelmi regényeket, indítsd be a fantáziád és képzeld el az eseményeket, vagy nézd meg valamelyik témához kapcsolódó történelmi filmet (de tudd, hogy ezek a filmek nem dokumentumok, csupán filmek, egy kis történelemmel fűszerezve.) Ha így teszel akár kedvenc tárgyaddá is lehet a történelem, mert jobban megérted általa a téged körülvevő világot.

A bejegyzés trackback címe:

https://zenkoe.blog.hu/api/trackback/id/tr3112525285
süti beállítások módosítása