Forrás: http://www.czuczora.eu/esemeny/foldrajz-olimpia/
A természetismeret a felső tagozatban szétbomlik ágaira, és ezek közül egyik a földrajz. Tehát mindaz, amit a környezetnél írtam itt is alkalmazható. Amire a környezetnél nem tértem ki, az a tér és időbeli tájékozódás, térképhasználat. Erre gyűjtöttem itt most ötleteket.
Többféle térkép van (turista, autós, atlasz, falitérkép, megye-, ország- és világtérkép, domborzati, közigazgatási, tematikus - azaz csapadék, középhőmérséklet – stb.) Ezeket, ha lehet, mind nézd át egy tájegység tanulásakor.
Fontos alaptudás a térképnél a lépték, a vonalas mérték, a tájolás (É, K, D, NY irányok), a szélességi és hosszúsági körök, egyenlítő és 0. hosszúsági kör (Greenwich) ismerete. A névmutatóban ezek segítségével tudsz elboldogulni.
Fekvés meghatározás:
Ha egy pont fekvését akarjuk meghatározni (pl. egy város) akkor a rajta áthaladó szélességi és hosszúsági köröket kell leolvasni.
De ha egy kiterjedt terület fekvését határozzuk meg akkor a legészakabbi, legdélebbi, legkeletibb és legnyugatibb pontjait olvassuk le és tartományokat adunk meg É-D valamint K-Ny irányba.
A hely meghatározás úgy történik, hogy először eldöntjük melyik félgömbön van (Ha a szélességi körök felülről lefele csökkennek akkor É, ha növekednek akkor D félgömb. Hasonlóan, ha a hosszúsági körök Greenwich-től K felé növekszenek, Ny felé csökkennek.
Időben tájékozódás
Sokat segít, ha kiszámolod az eltelt időket a különböző földtörténeti korok között. Ez segít az időérzék kialakulásában.
Térképhasználat, vaktérkép
Ha tanulsz egy helyet (akár más tanórán, akár mert valaki mesélt a nyaralásáról), mindig keresd ki a térképen!
Tanuld meg leírni és helyesen kiejteni a földrajzi neveket.
Egyszerre több féle térképet nézz meg az adott helyről (domborzati, gazdasági, közigazgatási, tematikus), hogy elképzelésed legyen az adott tájról.
Vaktérképbe rajzold be minél pontosabban (ceruzával mert lehet hogy javítani kell) az adott helyet. Keress könnyen megjegyezhető viszonyulási pontokat a helyhez a vaktérképen (pl. Balatonba nyúló félszigeten van Tihany, Esztergom a Duna kanyarulatánál…), majd vegyél elő egy új vaktérképet és próbáld meg emlékezetből újra berajzolni az adott helyet. Ellenőrizd le az igazi térképpel s ha kell, színessel korrigálj, hogy jól látszódjon az eltérés.
További technikák
A lecke olvasásánál az INSERT technikát alkalmazhatod, majd az ELMETÉRKÉP készítését. Ha nagyon unalmas, vedd elő a SZÓMANKÓT. Húzd alá, emeld ki. Gondosan olvasd el az összefoglalást! Az említett technikákat megtalálod korábbi bejegyzéseimben.
Szorgalmi feladatokra ötletek
Készíts kiselőadást, élménybeszámolót. Saját nyaralásodról ha a témába vág, vagy könyvajánlót, ha egy érdekes helyről olvastál és az kapcsolatban áll az adott tájegységgel.
Gyűjts a témához (pl. időjárás) újságcikkeket. (Ne felejtkezz el megjelölni a forrásodat, a hitelesség miatt!)
Készíts Leg-listát, azaz gyűjtsd össze az adott ország érdekességeit! (Melyik a legmagasabb hegye, legmélyebb pontja, leghosszabb folyója, legnépesebb városa, stb.)
Készíts bemutatót (pl. Power Point) sok képpel a tájegységhez kapcsolódóan, „kedvcsinálónak”, ha lehet, valamilyen szempont szerint csoportosítsd a képeket, esetleg írj hozzájuk pár szavas ismertetőt.
Készíts úti beszámolót az osztálykirándulásotokról, vagy úti tervet az osztálykirándulásotokhoz!