Kép forrása: https://www.eltero.hu/news_tag/tanulas/
Az olvasással kezdem, mert a tudás nagy része könyvekből, olvasás által jut el hozzánk.
Ha nem szeretsz olvasni, és nem is tudsz, mert nem ismered a betűket, nem tudsz összevonni betűket és nem érted a mondatokat, szövegeket, akkor sürgősen tanulj meg, ebben segítségedre lehet egy fejlesztőpedagógus, vagy a tanító nénid. De ebben az esetben nem hiszem, hogy idáig eljutottál az olvasásban.
Ha nem szeretsz olvasni, mert lassan, nehézkesen megy, és sok hibával olvasol, akkor azt javaslom, hogy olvass olyan könyvet, ami érdekel, és aminek a szókincse ismerős. Ha sokat olvasol, hidd, el egyre könnyebben és gyorsabban fog menni. Kezdő könyvnek javaslom elemiben (1-4 osztályban) a 7+ jelölésű könyveket, melyeknek fő jellemzője, hogy nagy betűkkel, nagy sorközzel és sok képpel készült. (Pl. lányoknak a Titkos királyság c. sorozat, Fiúknak a Csodakunyhó sorozat. Később a Geronimo Stilton könyvek között is találsz neked tetsző és alkalmas könyveket, de abban - kezdetben, - nehézséget fog okozni a sok különleges betűtípus). Ha nagyobb vagy akkor javasolhatom pl. a Harry Pottert (na nem a filmet hanem a könyvet) vagy Leiner Laura: Szent Johanna gimi sorozatát. Ha szeretsz olvasni, akkor arra biztatlak, hogy olvass minél többet, esetleg tanuld meg a dinamikus olvasást (egyfajta gyorsolvasás).
Ha szeretsz olvasni, és tudsz is, akkor javaslom ismerkedj meg a dinamikus olvasással és annak egy ágával a gyorsolvasással, villámolvasással. Dinamikus olvasás lényege, hogy először átfutod miről is van szó. Ilyenkor a tartalomjegyzéket, fő címeket, lényeges kiemeléseket, képeket, táblázatokat nézed meg először, majd néma olvasással (minél gyorsabb pásztázással – erre vannak módszerek) átfutod a lényeges szakaszt. Fusd át az előző és a következő leckét is, hogy lásd hova illik be az adott ismeret. Így feltérképezheted, hogy miről is lesz szó az adott tananyagban. Második lépésként olvasd el figyelmesen az adott leckét, és jegyzetelj, meg-megállva egy-egy bekezdés, szakasz után (pl. elmetérképpel), és foglald össze (lehetőleg hangosan, a saját szavaiddal) hogy miről volt szó. Ilyenkor nem kell, gyorsan olvass, és magadban vagy hangosan kimondhatod a szavakat. Végül fusd át újra az egészet, nézd meg az elmetérképedet, jegyzetedet és próbáld meg felmondani a leckét. Ezáltal sokkal hatékonyabban tanulsz.
A dinamikus olvasáshoz részletesebb leírást találsz Oroszlány Péter Tanári kézikönyv a tanulás tanításához című könyvében. és még sok könyv foglalkozik a gyorsolvasás, villámolvasás témával.