Kép forrása: http://www.babaszoba.hu
Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól.(Péld. 22:6)
A fegyelmezés olyan következetes szabályrendszer felállítása, kialakítása, ami elősegíti valamilyen cselekedet biztonságos, sikeres végrehajtását, legyen az ismeretszerzés, munka, érzelmi vagy erkölcsi fejlődés. Ugyanakkor a fegyelmezés nem jelenti a gyermekbántalmazást legyen az fizikai vagy lelki!
Ilyen értelemben a válaszom az hogy igen, fegyelmezzünk. De nem mindegy, hogy hogyan!
Fegyelmezni a határok betartatásával és nem a korlátozással kell. Mi a különbség a kettő között? Hogy a korlátok nincsenek tekintettel az utasított érzelmeire, míg a határozott fellépés az érzelmi azonosulásra épít, magyarázattal is szolgál, hogy miért tartsuk be a szabályt, ez által a fusztrációt, ellenkezést és az agresszív választ lecsökkenti. Továbbá a határok betartatása segíti a belátáson alapuló engedelmességet, mert a gyermek bízik abban, hogy csak olyant kérnek tőle, amit valóban szabályozni kell, az ő védelmét, érdekét szolgálja. Ilyenkor a gyermek elfogadja a szülőt tekintélynek, és ellenérzések nélkül engedelmeskedik a felnőtt akaratának. A szabályok be nem tartatása a gondoskodás és a szeretet hiányát jelzi.
A nevelés nem más, mint irányítás, ezért a határozott szülő gyermeke lesz a legkiegyensúlyozottabb, az engedékeny szülő gyermeke bizonytalan lesz, míg az ellentmondást nem tűrő szülő gyermeke megalkuvóvá, kishitűvé vagy éppen lázadóvá válik. Az ideális szülő tehát meleg szeretettel, erős önkontrollal és nyílt kommunikációval rendelkezik, törekszik az egyensúlyra. A rugalmasság és következetesség, a megértés és határozottság egyensúlyát nem úgy tudjuk megteremteni, ha egyszer megengedőek egyszer meg szigorúak vagyunk, hanem egyszerre kell alkalmaznunk. Ezt úgy érhetjük el, ha a gyermek igényeit kielégítjük, de szükség esetén késleltetéssel és nem azonnal.
Az igazi fegyelem alapja az önfegyelem, azaz önként vállalt fegyelem. Ha a törvényeket, szabályokat következmények nélkül engedjük megszegni, és így előnyhöz jutni (pl. nem vetem be az ágyam ezzel időt takarítok meg a játékra, vagy elveszem a másik játékát) akkor arra neveljük, hogy ne vegye figyelembe mások érdekeit, nem tanulja meg a rendet, önkontrollt és erőszakos és durva lesz. De ha megtanítjuk, hogy ő felelős a tetteiért, sorsa alakulásáért akkor kiegyensúlyozott életet biztosítunk neki. Minderre csak akkor vagyunk képesek, ha erős, határozott szülők vagyunk. A megengedő és az erőszakos szülő gyenge, mert csak a saját kényelmüket, nyugalmukat nézik és nincsenek tekintettel a gyermek fejlődésére.
Fegyelem vagy szabadság? A kettő nem zárja ki egymást! Ha szabadságot adunk a gyereknek az cselekvésben, de elvárjuk mellé a felelősséget (felelős saját fejlődéséért, értékességéért, eredményességéért) akkor válik egészséges önképpel rendelkező személyiséggé.
A belső kontroll a megerősítés (jutalmazás és büntetés) valamint az empátia gyakorlása és gyakoroltatása valamint a lelkiismeretre való hivatkozás révén alakul ki. A jutalmazás és a büntetés akkor jó, ha megfelelő helyen és időben történik. Tévedésbe ne essünk, a jutalmazás nem örömnyújtás! És a büntetés nem bántalmazást jelent! Mindkettő célja a normák belsővé tétele. Módja a következmények vállalásának elfogadtatása. Éppen ezért a következmények legyenek szorosan összefüggőek a szabályokkal.
Nevelés csak úgy lehetséges, ha a szülőnek (pedagógusnak) tekintélye van. Tekintély úgy alakítható ki, hogy a gyerek kötelességének teljesítését ellenőrizzük és betartatjuk! A tekintély nem erőszakosság megengedését jelenti, hanem felelősséget, azaz azt, hogy a felnőtt köteles határozottá, példamutatóvá, irányítóvá, motiválóvá válni, ugyanis a gyermekek átveszik a számukra fontos felnőtt értékeit és belsővé teszik. Amennyiben hiányzik a felnőtt tekintélye, csupán a külső kontroll érvényesül, és annak megszűnésével a fegyelem is gyengülni fog. Azok a gyermekek akikben nem alakul ki az önkontroll, könnyen befolyásolható kamaszok majd felnőttek lesznek, akiket a környezetük hol erre, hol arra sodor. Ha hibáznak a hibájukat nem ismerik be, hanem a külső körülményekre, másokra fogják. Ezzel szemben az érett, önbizalommal rendelkező ember tudja mit akar és mit szabad (hallgat a lelkiismeretére), és annak megfelelően cselekszik. Ha hibázik a lelkiismeret-furdalásra adott válasza az, hogy beismeri ha tévedett vagy elrontott valamit, vállalja önként a következményeket és máskor elkerüli a hasonló hibát.
A felelősségvállalás szorosan összefügg a kockázatvállalással is. A belső, önkontrollal rendelkező ember a közepes, egészségesnek mondott kockázatot keresi, azaz felméri a következményeket mielőtt cselekszik, de kudarctűrésének határán belül bátran próbálkozik. Azok akik engedékeny szülők mellett nőttek fel, nem érzik magukat kellő biztonságban ahhoz, hogy próbálkozzanak, ezért döntésképtelenek, kudarckerülők lesznek. Azon szülők gyermekei, akik nem tűrték el az ellentmondást, szintén kudarckerülők lesznek, de itt a felelősség nem vállalása abból fakad, hogy a visszajelzéstől való félelem, valamint a következményektől való menekülés visszatartja őket.
Ismétlem fegyelmezés nem más mint olyan következetes szabályrendszer felállítása, kialakítása, ami elősegíti valamilyen cselekedet biztonságos, sikeres végrehajtását, legyen az ismeretszerzés, munka, érzelmi vagy erkölcsi fejlődés. A rend pedig belső igény., szükséglet. Éppen ezért hiba azt gondolni, hogy a gyermekek nem akarják vagy nem tudják megszokni, megszeretni a rendet, szabályokat. A rend biztonságot nyújt, tájékozódási pontok a szabályok. A rend, a fegyelem, a szabályok csupán segítségek, nélkülük kaotikussá válik a világ. Ugyanakkor ha merev és nem rugalmas akkor az egyéni szabadságot csorbítja.
Tehát neveld (fegyelmezd) a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól a saját érdekében, és örüljünk mert mindebből a társadalom is profitál.
Ajánlott irodalom:
Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés
http://www.babaszoba.hu/articles/gyerek/Hogyan_fegyelmezzuk_a_gyereket?aid=20160620154413
http://www.babaszoba.hu/articles/kisgyerek/A_Pozitiv_Fegyelmezes_muveszete_5_jol_hasznosithato_tipp?aid=20161005150859