Alma mother

Alma mother

Hatékony tanulás (Természetismeret)

2017. szeptember 22. - zenkoe

kori.jpg

Forrás: http://montazsmagazin.hu/veszelyben-fold-rajz-es-irodalmi-palyazat/

Célja hogy a valódi, minket körülvevő világot megtapasztaljuk, megismerjük, megszeressük.  Az általában leírt technikákat mind alkalmazhatod a tanulásra, de erre való eszközeink a kísérletezés és a megfigyelés is.

Kísérletezés

  1. Tegyél fel egy kérdést!
  2. Gondolkodj el a lehetséges válasz felől
  3. Milyen módszert választasz állításod igazolására?
  4. Mire van hozzá szükséged? (milyen anyag, eszköz kell hozzá?)
  5. Végezd el a kísérletet
  6. Fogalmazd meg a tapasztalataidat
  7. Vesd össze az előzetes elképzeléseiddel
  8. Ellenőrizd le (pl. újabb kísérlettel)
  9. Javíts, korrigálj, ha kell új hipotézissel (elképzeléssel)
  10. Fogalmazd meg az eredményt törvényszerűséggel

Megfigyelés

  • Egyszerre mindig 1 dolgot figyelj meg, mert ha sokat figyelsz meg akkor elkalandozik a figyelmed és eredménytelen lesz a megfigyelésed.
  • Tapasztald meg az érzékszerveiddel (látás: szín, alak, átlátszóság…, hallás: hangerő, hangmagasság, dallam…, szaglás és ízlelés, tapintás: érdes-sima, hideg-meleg, puha-kemény, nehéz-könnyű, erős-laza-gyenge)
  • Mérd meg! Amit csak lehet, mérj meg rajta! (tömeg, méret, mennyiség…)
  • Foglalkozz vele: rajzold le, írd le, fényképezd le, vedd magnóra…
  • Hasonlítsd össze: előbb a hasonlóságokat keresd, majd a hasonlók közül azt amiben különbözik a többitől. Így be tudod majd sorolni, csoportosíthatod, rendezheted, alá-fölé rendeléseket hozhatsz létre.
  • Készíts jegyzőkönyvet (pl. herbárium, térkép…)
    • élőlény:
      • milyen? (alakú, mekkora, milyen színű, mi fedi a testét, milyen részei vannak, milyenek a részei, milyen a mozgása, milyen az illata, íze, hangja…),
      • miért ilyen?
      • hol él?
      • hogyan hasznosíthatja az ember?
    • tájak
      • hol fekszik? Mik a határai? Mik a szomszédjai?
      • Milyen? (felszíne, folyóhálózata, növényzete, települései, úthálózata, mezőgazdasága, ipara, környezeti állapota)
      • Miért ilyen?
      • Mi a kapcsolat a táj és az ember között?
    • Tájékozódás:
      • Térkép jelmagyarázata (Északi irány és az iránytű, koordináták, GPS, szélességi és hosszúsági fok, lépték, vonalas mérték),
      • térképek (földrajzi, autós, kiránduló, vaktérkép, csillagászati),
      • időszámítás, naptárkészítés és használat
süti beállítások módosítása