Alma mother

Alma mother

Kérdezz bátran!

2017. július 07. - zenkoe

 

-Apa, miért kék az ég?  - kérdezi Móricka.

-Nem tudom kisfiam.

-Apa, miért zöld a fű?

-Nem tudom, kisfiam.

-Apa, miért süt a nap?

-Nem tudom, kisfiam.

-Móricka, ne nyaggasd folyton apádat! – szól rá a fiúra az anyja.

-Ne zavarjon asszony, ebből tanul a gyerek!

Egy kutatás során azt vizsgálták, hogyan változik a gyerekek beszéde és kérdése az évek során. A 4 évesek óránként 27 beszélgetést folytattak (többnyire a szüleikkel, főként az édesanyjukkal), és 16 mondatból állt egy-egy beszélgetés. A beszélgetések felét a gyerekek kezdeményezték, akik óránként átlag 26 kérdést tettek fel.  Amikor ezek a gyerekek iskolások lettek a tanárokkal óránként csak 10 beszélgetésbe bonyolódtak, amik egyenként átlag 8 mondatváltásból álltak, ezek többségét a tanárok kezdeményezték, és a kérdések java részét is ők tették fel.  Ennek oka, az, hogy a tanárok nem jó kérdéseket tesznek fel, és nem is buzdítják a diákokat arra, hogy ők tegyenek fel (jó) kérdéseket. 

Milyenek a rossz kérdések?

  1. Bugyuták: egyszerűnek tekintik azt ami érzelmileg és értelmileg bonyolult. (Pl.: Mit érzel? - kérdezzük attól aki nemrég vesztette el hozzátartozóját)
  2. Túl bonyolultak: túl elvontak ahhoz hogy azonnal meg lehessen válaszolni őket. (Pl. Miért van környezetszennyezés? - teszi fel a tanár a környezetismeret óra elején)
  3. „Vajon mire gondol a tanár?” típusú kérdések

Milyenek a jó kérdések?

Először is tartalmaznia kell valódi feladatot. A zárt, villámkérdések a már ismert tények felidézését segítik, és ezáltal megerősítik a már megszerzett tudásunkat. A nyílt kérdések összetettebb és magasabb szintű gondolkodást igényelnek.

Alacsonyabb szint felől a magasabb szint felé haladva:

  1. Ismeret: Ki? Mit? Hol? Mikor? Hogyan? Mi által?
  2. Megértés: Hogy érted azt, hogy…? Magyarázd meg…?
  3. Alkalmazás: Milyen példát tudsz mondani még…?
  4. Analízis (elemzés): Mi bizonyítja hogy…? Mik az alkotóelemei? Mik a tulajdonságai?
  5. Szintézis: Hogyan összegezhetjük? Hogyan oldható meg? Hogyan fejleszthetjük tovább?
  6. Értékelés: Mi a véleményed arról, hogy…? Melyik a jobb, és miért?

Jó kérdésekre példák:

  • Mi a véleményed?
  • Honnan tudod?
  • Miért így gondolod?
  • Hogyan tudod bizonyítani?
  • Mindig így van?
  • Van más módszer/öltet/ok?
  • Mi van akkor ha…?
  • Hol található még erre példa?
  • Szerinted mi következik ez után?

A kérdésekkel a másik baj az, hogy nem hagyunk elég időt a megválaszolásra, pedig ha gondolkodási időt kapnának diákjaink, akkor a válaszok hosszabbak, gazdagabbak, kreatívabbak lesznek, ráadásul több gyerek fog válaszolni és többet akarnak majd kérdezni is a tanulók.

A gondolkodási idő nem csak a kérdés elhangzása után kell, hanem a válasz megérkezése után is, hogy legyen ideje a tanárnak átgondolni a választ és értékelni ítélkezés nélkül. A visszajelzés és az elismerés támogatja a bizonytalant, jutalmazza a kockázatvállalót, és értékel minden próbálkozást. Ítélkezés helyett kérjünk fel másokat a reagálásra, gyűjtsünk még más lehetőségeket, ösztönözzük a tanulókat arra, hogy egymástól kérdezzenek.

A jó tanár hangosan gondolkodik, ez által példát mutat a diáknak, a megoldás menetére:

  1. Mit is fogok most csinálni/írni/mondani?
  2. Mi a problémám, hol találkoztam ehhez hasonlóval?
  3. Mit teszek illetve kell tennem? Mit próbálhatnék meg?
  4. Ki segíthetne? Mire van szükségem?
  5. Mi a következő lépés?
  6. Hogyan csinálom/csináltam/fogom csinálni?
  7. Van jobb módszer? Mik a lehetőségek?
  8. Mire kell emlékeznem?

Ne ijedjünk meg ha egy kérdésre nem tudjuk a választ, hanem csoportosítsuk a kérdéseket aszerint, hogy melyikre tudjuk a választ, melyikre tudjuk valahol megtalálni és melyek azok amik megválaszolhatatlanok? A kérdéseink az idők során továbbgondolásra, utánanézésre késztetnek, ezért időnként érdemes visszatérni rájuk.

 

 

süti beállítások módosítása