Alma mother

Alma mother

Szóból ért az ember!

2017. június 09. - zenkoe

talking.jpg

http://chance-angol-nemet-nyelviskola.blogspot.hu/2016/12/tarsalgas-alapmondatok-angol-szokincs.html 

A szó elszáll, az írás megmarad -  tartja a mondás. De nem biztos, hogy a beszéd hasztalan. A szóban elhangzott mondatok is hagyhatnak nyomot a lelkünkben, elménkben. Nézzük meg mi kell ahhoz, hogy hatásos legyen a beszédünk, és ne untassunk vele másokat, ne járjunk úgy mint az egyszeri előadó.

A beszédet is tanulni kell, legyen az élő szó, kiselőadás, témaismertetés, felelet, beszélgetés. Ne aggódjunk, gyakorlással ezen is lehet javítani. Fejleszthetjük beszédtechnikánkat, szókincsünket, vagy előadásmódunkat is.

  1. Kezdjük a beszédtechnikákkal (súlyosságának függvényében logopédus segítségét kérhetjük. Nem gyors folyamat, de fejleszthető).
    1. Jókor és jól vegyük a levegőt, ehhez a hasi vagy mélylégzés technikáját kell elsajátítani a mellkasi-vállövi légzés helyett. Így elegendő levegőnk lesz a mondandónk elmondásához, és nem fog hallatszani ha új levegőt szívunk be.
    2. Hangképzés: hogy ne fejhangon vagy túl mélyen dörmögve beszéljünk, hanem széles sávban, jól artikulálva, nem nekifeszülve. Így kíméljük a mi hangszálainkat és a hallgató fülét is.
    3. Kiejtés: ide tartozik a pöszeség, raccsolás, stb. (Logopédiai segítség szükséges.)
  2. A szókincs fejlődése 1-2 éves kor körül kezdődik el rohamosan, és általános iskolás korig még mindig gyors a fejlődése. (Ilyenkor érdemes idegen szavakat elkezdeni tanulni.) De későbbiekben sem szűnik meg, csak csökken a mértéke.

A szókincsünket két nagy csoportba sorolhatjuk. aktív szókincs, ami a használt, írott és mondott szavainkat tartalmazza, és a passzív szókincs ami az olvasott, hallott, megértett de nem használt szavainkat foglalja magában. Kezdjük el aktivizálni passzív szókincsünket!

A szókincs-fejlesztés nyitottságot igényel a részünkről. Rendszeresen hallunk vagy olvasunk számunkra ismeretlen szavakról, amelyeket többé-kevésbé megértünk. Ne menjünk el mellettük anélkül, hogy megbarátkoznánk velük. Szánjuk rá az időt és figyelmet hogy megértsük őket, árnyaljuk jelentésüket. (Olvasott szövegben csak jelöljük meg olvasás közben az ismeretlen szavakat és csak a bekezdés, szakasz, fejezet végén keressük ki őket, hogy ne törjön meg az olvasás menete.)

A szókincs gyarapításának fontos eszköze a sok olvasás és fesztelen beszélgetés, az önkifejezés gyakorlása.

Szókincs fejlesztő gyakorlatok: szómagyarázatok (adott szóhoz több választás közül keressük ki a legodaillőbbet), szógyűjtés (adott szóhoz 2 perc alatt minél több olyan szót gyűjteni amiben a keresett szó elő vagy utótagként szerepel), szinonimagyűjtés (adott szónak minél több szinonimáját összegyűjteni 2 perc alatt), szóképzés (adott szótövekből minél több képzős alakot összegyűjteni 2 perc alatt), tabu (valamely dolog leírása, elmagyarázása úgy hogy bizonyos szavakat nem használhatsz), szóalkotás (2 szót kapcsoljunk össze egy harmadikkal úgy, hogy az egyiknek elő a másiknak utótagja legyen), idegen eredetű szavak tanulása, stb...

C.  A harmadik terület a szóbeli előadásmód, amiből a feleléssel, témaismertetéssel, és az előadással (kiselőadás) a következő bejegyzésben írok.

 t a hallgatóságában

+1. Keresi a hallgatóság előtti beszéd lehetőségét.

süti beállítások módosítása