Alma mother

Alma mother

Tehetséges lehetsz!

2017. május 19. - zenkoe

mozart.jpg

Kép felírata: Mit csnált Mozart amikor annyi idős volt mint te?

Kép forrása: http://www.classicfm.com/composers/mozart/what-was-mozart-doing-at-your-age/#2YHJGT4uKUScXEbB.97

„A motivációt tekintve fontosnak gondoljuk, hogy az emberek azzal foglalkoznak szívesen, ami számukra élvezetes, és azt élvezik, amit jól tudnak csinálni.”

Csíkszentmihályi Mihály. Tehetséges gyerekek

Mi kell ahhoz, hogy tehetséges legyél?

  1. Veled született adottságok, talentumok, amiket fejleszthetsz, tanulással és gyakorlással. Fontos, hogy kreativitásod arra irányuljon, hogy képességeidet minél jobban kihasználd, élvezd az erődet próbáló feladatokat, és a vele járó munkát, ami miatt élvezed ha egyre nagyobb és részletesebb tudással rendelkezel, egyre jobb a témához a hozzáértésed.
  2. Motiváció. Mozgatórugóját igazából nem ismerjük, viszont jelentősége nagyon fontos. Ettől függ, hogy mennyi időt és energiát fordítasz a tehetséged kibontakoztatására. Jó motiváló tényező lehet például egy könyv, kísérlet vagy tanár, ami felkelti érdeklődésed. Ha van motivációd, akkor szívesen foglalkozol olyasmivel ami fejleszti tehetséged, szívesen gyakorolsz, mert önmagában örömöt, flow élményt nyújt és szívesen tanulsz új dolgokat tehetséged kibontakoztatására. Ha nincs motivációd hiába van tehetséged mert elkallódik. A motiváció nem elegendő akkor, ha az anyagi illetve érzelmi háttér lelki energiád nagy részét lekötik (például bulizás, kenyérkereset), ugyanis egyszerre csak egy kulcsfontosságú dologra tudunk koncentrálni. Ilyen hátráltató tényező a túl sok családi konfliktus, a túl sok tiltás, az, ha úgy érezzed nem törődnek veled, vagy ha hétköznapi életben nem szoktatnak absztrakt gondolkozáshoz. Szintén hátráltató tényező, ha nincs tehetségednek társadalmi elismertsége: nem fizetik meg, nincsenek díjak, ösztöndíjak, pályázati lehetőségek, jutalmak, nem népszerű, nincs megbecsülve, vagy nincsenek megfelelő kapcsolataid a tudásod támogatásához (mecénás, pártfogó, mentor).
  3. Önfegyelem: Jobban összpontosítsd a figyelmedet (jobban koncentrálj) a kitűzött célra (tehetséged fejlesztésére), ezért jobban beoszd lelki energiáidat és idődet, és több energiát fektess a tanulásba. Olyan szokásokat célszerű kialakítanod, amik támogatnak, ilyen például a kitartás, precizitás, érdeklődés, vagy jó tanulási szokások.
  4. Elvárások: egyrészt ide tartozik az, hogy meg kell tanulni a „szaknyelvet” (legyen az gyakorlati mozdulatsor vagy elméleti leírás), másrészt a működéshez szükséges feltételek megteremtése is ide sorolható (például az anyagi feltételek, munkaköri környezet kialakítása.
  5. Flow élmény: amikor önmagáért a tevékenység öröméért érdemes valamit csinálnod. Ilyenkor nem érzed az idő múlását, nem érzel fáradtságot, csak a tevékenységre koncentrálsz, a világ megszűnik körülötted. Ehhez az kell, hogy világos legyen a tevékenységed célja és azonnali valamint egyértelmű a visszacsatolás. Fontos a fejlődésed szempontjából az is, hogy egyre nehezebb (hogy ne legyen unalmas) de nem túl nehéz (hogy ne okozzon szorongást, ne add fel idő előtt) feladatokra vágyjál, és ehhez egyre ügyesebbé, okosabbá, alkalmasabbá lenni törekedj.

Mindez nem elérhetetlen, ha jól, ismered a képességeidet és lehetőségeidet, benned van a vágy, és kitartás hogy valaki legyél, és céljaid reálisak.

A tehetséges serdülők tulajdonságai:

  1. A környezeted felismeri időben és elismeri az adott szakterületen a kimagasló képességeid és hasznosnak tartják.
  2. Kemény munkára vagy képes.
  3. Az új tapasztalatok megszerzésére nyitott vagy.
  4. Az érdeklődésed ébren tartására és kiterjesztésére képes vagy.
  5. Nem számít hogy lány vagy-e vagy fiú, de szexuális magatartásod kortársaidnál konzervatívabb, ezért a kamaszkori viharos változások kevésbé befolyásolnak.
  6. Hatékony életszokásokat alakítottál k:, az átlagosnál több időt töltesz egyedül vagy a családoddal, kevesebb időt szánsz a társasági életre; a figyelmed takarékosan használod, és több időt szánsz a tehetséged fejlesztésére.
  7. Hasznos tevékenységek közben jobb lelkiállapotban érzed magad, és az iskolában is jobban teljesítesz.
  8. Azok a tanárok vannak nagy hatással rád, akik az autotelikus családhoz hasonlóan támogatók, és ugyanakkor a tanítványaikat új ismeretek befogadására és fejlődésre ösztönzik.
  9. Képes vagy belefeledkezni a tevékenységbe, amit belső motiváció hajt.
  10. Képes vagy a tevékenység pillanatnyi élvezetére és a távlati célok szem előtt tartására is. 
  11. Ha tevékenységed során átélsz flow élményt akkor az jelentősen ösztönözhet a későbbiekben a folytatásra. 

Csak biztatni tudlak, hogy keresd meg mi a te erősséged és aknázd ki lehetőleg minél jobban. Boldogabb leszel mind te mind a veled kapcsolatban levő emberek. Sok minden csak a te hozzáállásodon múlik. 

süti beállítások módosítása