Alma mother

Alma mother

Passzív és aktív tanulás

2017. május 05. - zenkoe

tanulasi_piramis.jpg

 kép forrása:

http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_tanulasmodszertan/tananyag/JEGYZET-05-1.2._A_tanulas__mint_informac.scorml

 

A tanuláshoz kétféleképpen állhatunk hozzá: aktívan és passzívan.

Passzív tanulás

Passzív szó jelentése : tétlen, nem vesz részt, közömbös, nem cselekszik (eltűr, elvisel), veszteséges (nem értékes, hasznot nem hajt, tönkrement), lényeges munkát nem végző.

Az ilyen tanulás

  • lassú (gondolataink elkalandoznak, figyelmünk lankad, nem merülünk el a tananyagban.),
  • felületes  (újra és újra visszatérünk az olvasott szövegre, elveszítjük az előadás, tananyag fonalát.)
  • mástól várja hogy elvégzi a munkát (úgy gondoljuk a tanár tanítja meg nekünk, az előadó kelti fel érdeklődésünket stb.)

 

Aktív (cselekvő) tanulás:

Hasznosabb, szórakoztatóbb, kielégítőbb, eredményesebb a passzív tanulásnál.

Figyeljük meg a tanulási piramist! (cikk képe) Látható, hogy a cselevéssel és magyarázattal egybekötött tanulás a leghatékonyabb.

Hogyan tanuljunk aktívan?

  1. Gondoljunk vissza mit hallottunk, láttunk, tapasztaltunk a témáról korábban (órán, munkahelyen, másoktól…), és foglaljuk össze magunknak. (Szánjunk erre időt!)
  2. Fogalmazzunk meg kérdéseket a témával kapcsolatban:
    1. olvasás, előadás, megfigyelés előtt, közben és utána is!
    2. kérdőszavak: mi? mit? mikor? mivel? hogyan? ki/mi által? hol? miért? mennyi? mennyiért?
    3. kérdések megfogalmazásában segíthet a címek, alcímek kérdéssé alakítása is, szavak jelentésének keresése, tisztázása
    4. váljon szokássá, rutinná!
  3. az olvasás, megfigyelés, előadás hallgatása ha az 1.-2. pontot betartjuk jóformán saját tudásunk ellenőrzésévé válik. (Jól gondoltam?)
  4. Rövid egységekre bontsuk a tananyagot!
  5. egységenként (és végül az egészre nézve is) vonjuk le a következtetéseinket, összegezzük a tapasztalatainkat és ismételjük, mondjuk el saját szavainkkal másoknak. (az új információk bejövetele közben is folyamatosan végezzük) Ez nem könnyű, de gyakorlással megtanulható.
  6. Merre tovább? Miről szól a folytatása az előadásnak, könyvnek, munkafolyamatnak? (kiegészít, magyaráz, ismétel vagy új gondolatokat/dolgokat/folyamatokat vezet be?)
  7. Bevésés, azaz tanuljuk meg a látott, hallott, feldolgozott információt. Szintén rövid egységenként végezzük!
  8. foglaljuk össze, a tanultakat, ismételjük át.
  9. az ismétlést végezzük el másnap, következő héten, 1 hónap múlva és mikor szükségünk lesz rá. Így rövid távú memóriánkból áthelyezzük a hosszú távú memóriába és frissen tarthatjuk az ismereteinket.
süti beállítások módosítása