kép forrása:
A tanuláshoz kétféleképpen állhatunk hozzá: aktívan és passzívan.
Passzív tanulás
Passzív szó jelentése : tétlen, nem vesz részt, közömbös, nem cselekszik (eltűr, elvisel), veszteséges (nem értékes, hasznot nem hajt, tönkrement), lényeges munkát nem végző.
Az ilyen tanulás
- lassú (gondolataink elkalandoznak, figyelmünk lankad, nem merülünk el a tananyagban.),
- felületes (újra és újra visszatérünk az olvasott szövegre, elveszítjük az előadás, tananyag fonalát.)
- mástól várja hogy elvégzi a munkát (úgy gondoljuk a tanár tanítja meg nekünk, az előadó kelti fel érdeklődésünket stb.)
Aktív (cselekvő) tanulás:
Hasznosabb, szórakoztatóbb, kielégítőbb, eredményesebb a passzív tanulásnál.
Figyeljük meg a tanulási piramist! (cikk képe) Látható, hogy a cselevéssel és magyarázattal egybekötött tanulás a leghatékonyabb.
Hogyan tanuljunk aktívan?
- Gondoljunk vissza mit hallottunk, láttunk, tapasztaltunk a témáról korábban (órán, munkahelyen, másoktól…), és foglaljuk össze magunknak. (Szánjunk erre időt!)
- Fogalmazzunk meg kérdéseket a témával kapcsolatban:
- olvasás, előadás, megfigyelés előtt, közben és utána is!
- kérdőszavak: mi? mit? mikor? mivel? hogyan? ki/mi által? hol? miért? mennyi? mennyiért?
- kérdések megfogalmazásában segíthet a címek, alcímek kérdéssé alakítása is, szavak jelentésének keresése, tisztázása
- váljon szokássá, rutinná!
- az olvasás, megfigyelés, előadás hallgatása ha az 1.-2. pontot betartjuk jóformán saját tudásunk ellenőrzésévé válik. (Jól gondoltam?)
- Rövid egységekre bontsuk a tananyagot!
- egységenként (és végül az egészre nézve is) vonjuk le a következtetéseinket, összegezzük a tapasztalatainkat és ismételjük, mondjuk el saját szavainkkal másoknak. (az új információk bejövetele közben is folyamatosan végezzük) Ez nem könnyű, de gyakorlással megtanulható.
- Merre tovább? Miről szól a folytatása az előadásnak, könyvnek, munkafolyamatnak? (kiegészít, magyaráz, ismétel vagy új gondolatokat/dolgokat/folyamatokat vezet be?)
- Bevésés, azaz tanuljuk meg a látott, hallott, feldolgozott információt. Szintén rövid egységenként végezzük!
- foglaljuk össze, a tanultakat, ismételjük át.
- az ismétlést végezzük el másnap, következő héten, 1 hónap múlva és mikor szükségünk lesz rá. Így rövid távú memóriánkból áthelyezzük a hosszú távú memóriába és frissen tarthatjuk az ismereteinket.