Kép forrása: http://www.newkidscenter.com/How-to-Improve-a-Child's-Concentration.html
Ahhoz hogy segítsük a koncentrációs képességek kifejlődését figyeljünk az alábbiakra:
- Egészségesen táplálkozzon a gyerek, egyen sok vitamint, fehérjét és lassan lebomló szénhidrátokat.
- Biztosítsunk meghitt, családias, meleg légkört, lelki nyugalmat, biztonságot.
- Alakítsunk ki szabályokat:
- nyugodt tanulási környezetben tanuljon (nincs elől szórakoztató, figyelemelterelő dolog, nem szól a TV, rádió)
- tanítsuk meg, hogy ők vigyázzanak a környezetükre (rend, tisztaság, holmijukat ne veszítsék el stb.)
- tanítsuk meg hogy takarékoskodjon a vízzel (fürdéskor), árammal (ha kimegy a szobából oltsa le a lámpát)
- követeljük meg hogy a használt tárgyaikat tegyék el a munka elvégzése után (evés után a tányér a mosogatóba kerüljön, barkácsolás után a szerszámok a helyükre stb.
- tanítsuk meg hogy várjanak a sorukra (pl asztalnál mikor szedjük az ételt, vagy mikor kimegyünk az ajtón ne ők legyenek az elsők, tehát az udvariassági szabályok betartatása is ide tartozik. )
- tanulja meg, hogy megerőltesse magát a cél érdekében. Ki kell tartani a célig, akkor is ha nem sikerül valami.
- Segítsünk kifejleszteni a gyerekben a belső motivációt, ami örömérzetet kell hogy keltsen. A teljesítménymotiváció nem más mint belső késztetés a jó és egyre jobb teljesítmény érdekében. Ezt a dicséretekkel érhetjük el leginkább, illetve e szociális megerősítésekkel (közös időtöltés: mozi, séta, sport, játék, kirándulás, együttlét mint jutalom)
- segítsük a kudarc feldolgozását (nem úgy hogy másra kenjük a kudarcot, hanem a hibát megtanítjuk kijavítani)
- korlátozzuk a TV és számítógép hozzáférést
- játszunk vele társasjátékokat, hogy stratégiákat és logikai gondolkodását fejlesszük, valamint a kitartását.
- sokat segíthet a lazítás koncentráció előtt és után
- oldjon meg koncentrációs feladatokat. (pl. hibakeresés, kirakós, rejtett képek keresése, vagy mese olvasás közben adott szót ha hall tapsoljon stb.)
- tanítsuk meg tanulni (lényegkiemelés, vázlatkészítés, régebbi ismeretekhez kapcsolás...)
- gyakrabban dicsérjük mint bíráljuk
- bizonyosodjunk meg, hogy nincs figyelem hiánnyal járó betegsége (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, FHS, ADHD stb…)
Hogyan fogjunk hozzá?
Először is elemezzük a helyzetet. Figyeljük meg, hogy mit szeret a gyermek csinálni, és mit nem, miben vállalja a felelősséget és miben nem, mik az erősségei és mik a gyengéi. Szánjunk magunknak erre legalább 1 hetet
Másodszor gondoljuk át mi az amiben szeretnénk hogy megváltozzon gyermekünk. (Egyszerre 2-3 dolognál többet ne vegyünk a nyakunkba, mert nem fogunk tudni mi figyelni erre!)
Harmadszor tartsuk be és tartassuk be az alábbi szabályokat.
- legfeljebb 2x ismételjük meg, hogy mit tegyen, utána azonnal intézkedjünk, hogy megcsinálja
- ne engedjük mást csinálni addig, míg feladatát el nem végezte (ide értve a szórakozást, barátokkal való találkozást is)
- ne fenyegetőzve, hanem határozottan fellépve követeljük mindezt meg tőle
- dicsérjük meg, ha feladatát rendben elvégezte (akkor is ha felszólításra csinálta meg. Ne vegyük természetesnek erőfeszítéseit!)
- a célt tartassuk be, ellenőrizzük le, vonjuk le a következtetéseket magunkra vonatkozóan. (mit nem csináltunk jól, hogy nem végezte el a gyermek a feladatát)
- Ez eredményt értékeljük (jó vagy rossz). Ha kritizáljuk akkor nem bírálva hanem tárgyilagosan tegyük. A hibáit tartományra és darabra mondjuk meg, ne konkrétan. (hol nem csinált rendet, hol hibázott a házi feladatban, hány dolgot nem tett el, hány hibája volt és ne azt hogy mit nem tett el, mi a megoldás)
- Házi feladatát a saját szobájában egyedül készítse el, hagyjuk hogy küszködjön ő vele, ne mi oldjuk meg helyette, de ellenőrizzük le.
- lecke végén el kell pakolni az asztalról, be kell pakolni a táskába
- értessük meg vele, hogy a figyelmetlen magatartás többletmunkát igényel, amit neki kell elvégeznie. (ne mentsük fel alóla)
- nehéz feladatoknál tanítsuk meg a lépésekre bontást és stratégiák kialakítását. Ne hagyjuk benne magára!
Lépésekre bontás módja:
-
Mit kel tennem, mi a feladatom? Olvassuk el, hallgassuk meg figyelmesen. Gondoljuk végig mi tartozik a problémához. Minden mondatnál álljunk meg, mit akar ez jelenteni?
-
Volt-e már hasonló eset? Ha igen, mit csináltam akkor? Mit tudok mostanra átvenni és alkalmazni belőle? (A felidézés időigényes lehet!)
-
Mit kell tennem, hogy a feladatot megoldjam? Stratégiák felállítása és alkalmazása.
-
Ügyeljünk, hogy minden megoldást megtaláljunk, ne maradjon ki semmi. (Lassan kell dolgozni!)
-
Kövessük szavainkkal, hogy mit csinálunk éppen. Ez növeli a koncentrációt, és az önvezérlést
-
Ellenőrizzük le!
-
Javítsuk ki a hibát!