Alma mother

Alma mother

Koncentráció a tanulásban

2017. április 21. - zenkoe

 

 koncentracio.jpg

Kép forrása: http://www.newkidscenter.com/How-to-Improve-a-Child's-Concentration.html

Ahhoz hogy segítsük a koncentrációs képességek kifejlődését figyeljünk az alábbiakra:

  1. Egészségesen táplálkozzon a gyerek, egyen sok vitamint, fehérjét és lassan lebomló szénhidrátokat.
  2. Biztosítsunk meghitt, családias, meleg légkört, lelki nyugalmat, biztonságot.
  3. Alakítsunk ki szabályokat:

- nyugodt tanulási környezetben tanuljon (nincs elől szórakoztató, figyelemelterelő dolog, nem szól a TV, rádió)

- tanítsuk meg, hogy ők vigyázzanak a környezetükre (rend, tisztaság, holmijukat ne veszítsék el stb.)

- tanítsuk meg hogy takarékoskodjon a vízzel (fürdéskor), árammal (ha kimegy a szobából oltsa le a lámpát)

- követeljük meg hogy a használt tárgyaikat tegyék el a munka elvégzése után (evés után a tányér a mosogatóba kerüljön, barkácsolás után a szerszámok a helyükre stb.

- tanítsuk meg hogy várjanak a sorukra (pl asztalnál mikor szedjük az ételt, vagy mikor kimegyünk az ajtón ne ők legyenek az elsők, tehát az udvariassági szabályok betartatása is ide tartozik. )

- tanulja meg, hogy megerőltesse magát a cél érdekében. Ki kell tartani a célig, akkor is ha nem sikerül valami.

- Segítsünk kifejleszteni a gyerekben a belső motivációt, ami örömérzetet kell hogy keltsen. A teljesítménymotiváció nem más mint belső késztetés a jó és egyre jobb teljesítmény érdekében. Ezt a dicséretekkel érhetjük el leginkább, illetve e szociális megerősítésekkel (közös időtöltés: mozi, séta, sport, játék, kirándulás, együttlét mint jutalom)

- segítsük a kudarc feldolgozását (nem úgy hogy másra kenjük a kudarcot, hanem a hibát megtanítjuk kijavítani)

  1. korlátozzuk a TV és számítógép hozzáférést
  2. játszunk vele társasjátékokat, hogy stratégiákat és logikai gondolkodását fejlesszük, valamint a kitartását.
  3. sokat segíthet a lazítás koncentráció előtt és után
  4. oldjon meg koncentrációs feladatokat. (pl. hibakeresés, kirakós, rejtett képek keresése, vagy mese olvasás közben adott szót ha hall tapsoljon stb.)
  5. tanítsuk meg tanulni (lényegkiemelés, vázlatkészítés, régebbi ismeretekhez kapcsolás...)
  6. gyakrabban dicsérjük mint bíráljuk
  7. bizonyosodjunk meg, hogy nincs figyelem hiánnyal járó betegsége (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, FHS, ADHD stb…)

 

Hogyan fogjunk hozzá?

Először is elemezzük a helyzetet. Figyeljük meg, hogy mit szeret a gyermek csinálni, és mit nem, miben vállalja a felelősséget és miben nem, mik az erősségei és mik a gyengéi. Szánjunk magunknak erre legalább 1 hetet

Másodszor gondoljuk át mi az amiben szeretnénk hogy megváltozzon gyermekünk. (Egyszerre 2-3 dolognál többet ne vegyünk a nyakunkba, mert nem fogunk tudni mi figyelni erre!)

Harmadszor tartsuk be és tartassuk be az alábbi szabályokat.

  • legfeljebb 2x ismételjük meg, hogy mit tegyen, utána azonnal intézkedjünk, hogy megcsinálja
  • ne engedjük mást csinálni addig, míg feladatát el nem végezte (ide értve a szórakozást, barátokkal való találkozást is)
  • ne fenyegetőzve, hanem határozottan fellépve követeljük mindezt meg tőle
  • dicsérjük meg, ha feladatát rendben elvégezte (akkor is ha felszólításra csinálta meg. Ne vegyük természetesnek erőfeszítéseit!)
  • a célt tartassuk be, ellenőrizzük le, vonjuk le a következtetéseket magunkra vonatkozóan. (mit nem csináltunk jól, hogy nem végezte el a gyermek a feladatát)
  • Ez eredményt értékeljük (jó vagy rossz). Ha kritizáljuk akkor nem bírálva hanem tárgyilagosan tegyük. A hibáit tartományra és darabra mondjuk meg, ne konkrétan. (hol nem csinált rendet, hol hibázott a házi feladatban, hány dolgot nem tett el, hány hibája volt és ne azt hogy mit nem tett el, mi a megoldás)
  • Házi feladatát a saját szobájában egyedül készítse el, hagyjuk hogy küszködjön ő vele, ne mi oldjuk meg helyette, de ellenőrizzük le.
  • lecke végén el kell pakolni az asztalról, be kell pakolni a táskába
  • értessük meg vele, hogy a figyelmetlen magatartás többletmunkát igényel, amit neki kell elvégeznie. (ne mentsük fel alóla)
  • nehéz feladatoknál tanítsuk meg a lépésekre bontást és stratégiák kialakítását. Ne hagyjuk benne magára!

 

Lépésekre bontás módja:

  1. Mit kel tennem, mi a feladatom? Olvassuk el, hallgassuk meg figyelmesen. Gondoljuk végig mi tartozik a problémához. Minden mondatnál álljunk meg, mit akar ez jelenteni?

  2. Volt-e már hasonló eset? Ha igen, mit csináltam akkor? Mit tudok mostanra átvenni és alkalmazni belőle? (A felidézés időigényes lehet!)

  3. Mit kell tennem, hogy a feladatot megoldjam? Stratégiák felállítása és alkalmazása.

  4. Ügyeljünk, hogy minden megoldást megtaláljunk, ne maradjon ki semmi. (Lassan kell dolgozni!)

  5. Kövessük szavainkkal, hogy mit csinálunk éppen. Ez növeli a koncentrációt, és az önvezérlést

  6. Ellenőrizzük le!

  7. Javítsuk ki a hibát!

süti beállítások módosítása